LH, 04.07.2024.

GRAĐANI KRIŽEVACA U DILEMI Je li novi plan urbane mobilnosti rješenje ili problem?

GRAĐANI KRIŽEVACA U DILEMI Je li novi plan urbane mobilnosti rješenje ili problem?

Grad Križevci jučer je u Kino dvorani organizirao predstavljanje plana održive urbane mobilnosti na području grada kroz prezentaciju.

Na ovom predstavljanju građani su imali priliku saznati kako će biti reguliran promet u centru grada, uključujući detalje o uvođenju zona 30 koje će usporiti promet radi povećanja sigurnosti. Također, predstavljene su informacije o izgradnji biciklističkih i pješačkih staza te uvođenju javnog gradskog prijevoza i sustava javnih bicikala. Uz to, govorilo se o planovima za naplatu parkiranja te je prikazan pregled dokumenata, odluka i strategija koje je grad donio kako bi omogućio ove promjene.

Nakon uvodnog predstavljanja plana i programa zamjenika Danijela Šaška, prisutni građani imali su priliku postaviti pitanja o urbanoj mobilnosti u Križevcima.

Bilo je građana koji se apsolutno slažu s inicijativom pješačko-biciklističkih staza, uvođenjem novog javnog linijskog prijevoza – autobusa te pretvaranjem centra u jednosmjernu ulicu, no naravno, bilo je i građana koji smatraju da je ovo bacanje novca u vjetar te da su Križevci “premali” grad za ovakve projekte. No, jedno je jasno, kako kaže stara poslovica: još se nije rodio tko bi svima ugodio.

Neki su se bunili na prezentaciju koju je održao zamjenik Šaško jer je stalno davao primjere iz europskih država, pa su lokalci tražili da navede jedan primjer grada iz Hrvatske koji je napravio ono što oni žele u Križevcima. Najveća bojazan među građanima odnosi se na trgovine, restorane i pekare u centru grada. Oni su mišljenja da će promet za sve te dućane, pekare i restorane pasti te da će ljudi morati zatvoriti svoje djelatnosti. S druge strane, struka i gradska vlast objašnjavaju da je sve stvar navike te da je normalno trenutno imati takvo mišljenje, no ipak mole za strpljenje i predlažu da građani donesu konačne sudove tek kada se projekt ostvari.

Velike probleme stvara i semafor na raskrižju Zagrebačke ulice i Ulice Hrvatskih Branitelja. Građani kažu da vozači kamiona otežano skreću iz Zagrebačke ulice u Ulicu Hrvatskih Branitelja. Povodom ove situacije bilo je upita i prijedloga da se izgradi kružni tok, jer prema tvrdnjama građana, nekada davno bilo je razgovora o kružnom toku, no prevagnula je izgradnja semafora.

Pješačko-biciklistička staza prolazit će i po istočnoj strani kroz Markovićevu ulicu, gdje su nedavno zasađena stabla. Građane brine hoće li se sada ta stabla ukloniti i je li novac za taj projekt bačen u vjetar. Zamjenik Šaško objasnio je kako je prije sadnje drveća uzeta u obzir biciklistička staza te se ta stabla neće uklanjati. No, također je dodao kako postoji mogućnost da će se određena stara stabla i grmlje morati sanirati. Slična situacija nalazi se i u Ulici Stjepana Radića, no zamjenik je jasno rekao: “Ne možemo imati i drveća, i parking i stazu.”

Već kad smo kod Ulice Stjepana Radića, i za tu ulicu postoje idejni projekti. U projektu je zamišljeno da će se dio zelene površine u Ulici Stjepana Radića ukloniti, te će se urediti nogostup i parkiralište, a ulica će ostati dvosmjerna. Održani su sastanci sa stanarima ulice, gdje je prema Šaškovom odgovoru dogovoreno da ulica postane dvosmjerna. No, na jučerašnjoj prezentaciji Šaškove riječi dovedene su u pitanje kada mu se jedna stanarka usprotivila i rekla kako na sastanku nije dogovorena nikakva dvosmjerna ulica te kako stanari nisu vidjeli idejni projekt. Zamjenik Šaško odgovorio je kako još uvijek ima prilike promijeniti projekt ako se skupe potpisi preko 50% građana koji podržavaju jednosmjernu ulicu.

Problemi postoje i s jednosmjernom Gajevom ulicom, a građane zabrinjava što će biti ako se centar grada zatvori u jednosmjernu ulicu, hoće li Gajeva biti zagušena prometom. Zamjenik Šaško odgovorio je kako Gajeva ulica ide u istom smjeru kao i Strossmayerov trg te kako ona nije alternativna i ne preuzima promet.

Bilo je riječi i o semaforu na raskrižju kod Gradske kavane i Hotela Kalnik, na kojem zeleno svjetlo traje samo nekoliko sekundi, omogućujući prolazak svega 4-5 automobila, što uzrokuje gužve čak do Erste banke. Iz gradske uprave kažu kako taj problem nije do njih, već do Hrvatskih cesta, te kako su im pokušali ukazati na problem, no iz Hrvatskih cesta poručili su kako im trenutno nije u interesu mijenjati semafor. Zamjenik Šaško istaknuo je kako su Hrvatske ceste zamijenile ovaj semafor, njima iz nepoznatog razloga.

Burna rasprava nastala je kada se javio predsjednik Gradske četvrti Centar, Tomislav Karlović, koji je izrazio nezadovoljstvo time što su gradske četvrti tražile od grada ovu prezentaciju u više navrata te je prezentacija održana tek kada su udružili snage gornji i donji grad. Karloviću se ne sviđa način na koji grad radi, a to je da prvo naprave gotov projekt i tek onda ga prezentiraju građanima. Karlović smatra kako bi trebali prvo pitati građane, a zamjenik Šaško odgovorio mu je da je sudjelovalo 420 građana u anketi te je za kraj dodao kako građani nisu stručnjaci koje bi se trebalo pitati.

Karlovića je zanimalo što je s pješačko-biciklističkom stazom na istočnoj strani u Ulici Hrvatskih Branitelja.

“Maknuta je cijela zelena površina i sve je zasuto šljunkom. Je li istina da će se pojedinim vlasnicima dvorišta oduzeti dio parcele jer nema dovoljno prostora za izgradnju pješačko-biciklističke staze?” upitao je predsjednik GČ Centar, Tomislav Karlović.

Zamjenik Šaško odgovorio je kako je trenutno u izradi projekt koji će to pokazati, ali ako neće biti mjesta prema prikazanom projektu, ići će se na izvlaštenje i onda će se komunicirati s tim građanima, odnosno neće se ići na izvlaštenje prije nego što se iskomunicira s građanima. Zelena površina još uvijek je raskopana i zasuta šljunkom jer radovi na aglomeraciji još uvijek nisu gotovi te se nogostup zato još uvijek nije vratio u prvobitno stanje.

Gradski autobusni prijevoz također je bila tema koja je zanimala Karlovića. Autobusi bi kružili od Gornjeg grada, točnije Ulice Franje Markovića pa sve do željezničkog kolodvora i, prema riječima zamjenika, oni bi trebali biti besplatni. Karlovića i nekoliko građana zanimalo je koja je svrha javnih bicikala na području Križevaca ako će građanima biti dostupan autobusni prijevoz.

Predstavnik tvrtke Academica, nakon burne rasprave, odlučio je uzeti mikrofon u ruke te dodatno pojasniti građanima Križevaca temu urbane mobilnosti na području grada.

“Najbliže možete otići u Ljubljanu i možete naći sve primjere koji su ovdje navedeni. Što se tiče zatvaranja centra, postoje brojne studije koje ukazuju na to da je pozitivan rast socijalno-ekonomskih pokazatelja upravo prebacivanjem s moda automobila kao moda prijevoza na održivije oblike, kao što je pješačenje ili bicikl. Ovo što se sada događa s ovim pitanjima je razlog tome što ste navikli autocentristički gledati i voziti automobile te onda gledate sve u kontekstu toga ‘što će se desiti s mojim automobilom kada se zatvore određene dionice’. Ne radi se ovdje o opustošenju, nego se radi o tome da kada demotivirate građane na korištenje osobnih automobila, istovremeno morate pružati alternative. SUMP je strateški dokument, a ja se ovdje sada stavljam u poziciju i odgovaram na pitanja koja su niže razine. Međutim, želim reći da je kroz sami centar Strossmayerovom ulicom SUMP-om predviđeno da se ne zatvori promet samo za osobne automobile, već da se napravi mješoviti prijevoz gdje se kreću autobusi javnog prijevoza, da se ulična parkirališta izmjeste te da tu postanu stajališta autobusnog prijevoza i biciklističke staze,” kazao je za kraj predstavnik tvrtke Academica.